Maria Uhrenfeldt 09.07.2011 20:26
Hej, det er en rigtig fin hjemmeside og det ser ud som om det er en god dagpleje. Vi har en der skal starte i januar, så ringer da lige engang og taler med dig.
Gitte Sørensen 09.07.2011 22:29
Hej Maria.
Det lyder rigtig godt.
Ser meget frem til at du ringer.
Vi snakkes ved:O)
Kh Gitte.
Dagligdagens rytme og de aktiviteter vi laver i dagplejen HJERTERUM
Der er en "pædagogisk bagtanke" med det vi laver i dagplejen.
Hvad lærer børnene af det? Hvad styrker det hos dem? Hvordan støttes der bedst op om deres personlige kompetancer, og hvordan medvirkes der til at socialisere dem.
🙃 Heldigvis er der mange sjove måder at lære på 🙃
Jeg mener at et "dagplejehjem" skal være så hjemlig som mulig, og at dagplejebørnene skal føle sig en del af hjemmet.
Jeg har et stort legeværelse med egen indgang til dagplejebørnene, men de må også opholde sig og lege i gangen, og køkken/stuen.
(Kig under siden mit fotoalbum, der kan du se noget af det vi laver i dagplejen HJERTERUM og følg os på min Facebook side: Dagplejen HJERTERUM, der bliver der jævnligt lagt billeder op.
Pasningsordningen åbner tidligst fra kl. 6.30 og lukker senest kl. 16.30. Fredag lukkes der senest kl.16.00.
Børnenes tider bliver skrevet på tavlen, man skal sende tiderne i en sms inden kl. 19.30 søndag aften.
Jeg møder ind når første barn kommer og har fri når sidste barn går hjem
Hvert barn har sine egne tider, som skal overholdes.
Dagplejen åbner tidligst kl 6.30.
Jeg åbner når første barn møder ind.
Når børnene kommer vil der typisk være fri leg.
( Børnene skal have spist morgenmad hjemmefra)
Formiddagsmad omkring kl 8.30- 9.00.
Efter formiddagsmad vil vi holde en lille samling hvor vi synger et par sange og snakker om hvad dagen skal gå med, og de større børn kan komme med ideer, hvis der ikke er fastlagt noget for dagen.
De børn der har brug for en lille formiddagslur vil oftes sove mellem kl 7.45 - 9.30.
Dages aktiveteter fra ca. kl 9.00 - 11.00 vil bl.a bestå af:
*Lege i haven.
Børn har brug for meget plads hvor de kan bevæge sig med "store armbevægelser" og udfolde sig motorisk, så vi vil bruge haven meget, til at løbe, hoppe, spille fodbold, lave sansebane, og lege på legpladsen.
*Gå på tur.
Vi vil ofte gå på tur, børn har brug for masser af frisk luft, og skal ud og opleve verden. De lærer en masse ting ved at gå tur, fx som: Gå og holde ved en barnevogn/klapvogn ( Det kan tage tid at lære og det kræver trænning.) De oplever årstiderne og hvad man kan finde i naturen. vi snakker om hvordan man skal færdes i trafikken.
På stierne væk fra vejene må de løbe og " gå selv " og det styrker deres grovmororik.
der sker tit noget spontant når man er på tur, pludselig kommer der en kat eller hund, eller måske ser vi en sjov larve, og der kan være nogle blomster der skal plukkes.
* Fri leg.
Nogle dage vil der være meget fri leg, da fri leg er et godt læreringrum for børn. De bruger deres fantasi til at finde på lege, og leger tit "rollelege" hvor de kopiere det de voksne gør.
* Gå på biblioteket.
Her møder vi også andre børn, som vi kan lege med. Kigge i bøger og låner bøger med hjem. Bøger er en rigtig god måde at lave sprogstimulering på.
* Kreative ting.
Kun fantasien sætter grænser for hvad man kan lave af kreative ting. Her bliver bl.a børnene fantasi og finmotorik stimuleret. De kære små bliver så stolte af sig selv, når de har fremstillet et produkt. Men det er vigtigt at huske på, at det er små børn der skal være kreative, så det er processen der er det vigtigste og ikke selve produktet.
Når man laver kreativiteter sammen med børn, skal man se på det enkelte barns kompetancer og alder. Der vil blive stillet nogle andre "krav" til et barn på 2.5 år der skal blive børnehaveklar end til et barn på 1.5 år.
Vi vil bl.a male, tegne, klippe-klistre, lave perlekæder, og ting der passer til de forskellige årstider og højtider, så som lave bladkranse om efteråret, male papæg til påske, lave dekorationer til jul.
* sang, dans, musik og spille på instrumenter.
Børn elsker at synge, og så er det oven i købet en rigtig god måde at stimulere sproget på.
Sang, fællessang og dans er med til at styrke de sociale kompetencer.
Fagtesang er en særlig form for sang, hvor man gør bevægelser/fagter til sangen som illustrerer indholdet.
Især de helt små børn er glade for at vise sangens indhold med bevægelser frem for svære ord, og tit og oftes kan de fagterne før de kan sige ordene.
Dans er med til at gøre børn beviste om deres krop, og styrker deres motoriske udvikling. Dans og musik er med til at lærer børnene at udtrykke sig i musikalsk sammenhæng.
Alle børn har fra fødslen musikalske anlæg, så derfor mener jeg det er vigtigt at understøtte børnes musikalske udvikling.
Middagsmad fra ca kl 11.00 - 12-00.
Efter manden er det "pusletid" hvor børnene får en ren ble på. De større børn bliver tilbudt at komme på toilettet på et toiletsæde inden de får en ren ble.
Børnene bliver gjort klar til at sove.
Middagslur- Børnene vil blive puttet imellem kl 12.00 - 12.30.
De børn der sover i barnevogn, (det vil de normalt gøre til de er 2.5 år) vil stå i skygge og læ for regn, blæst og sne under et halvtag med sider, der er lavet til det formål.
Når der er rigtig varmt er det muligt at stille barnevognene rundt omkring i haven hvor de står i skygge og det lufter lidt mere.
De større børn vil blive puttet på små madrasser inde på legeværelset.
Der er hviletid hver dag fra kl. 12.30- 14.30, i det tidsrum kan man ikke afhente sit barn med mindre det skal til læge eller lignende. Jeg holder ingen børn vågne! og alle skal hvile.
Eftermiddagsmad imellem kl 14.30 - 15.30.
Børnene vågner normalt ikke på samme tid efter deres middagslur, så børnene vil nødvendigvis ikke altid spise på samme tid.
Om eftermiddagen vil der være fri leg eller aktiviteter som:
Højtlæsning, lege med modellervoks, tegne, lave perler, bygge med klodser, lege med biler osv. Eller også går vi i haven og leger.
Da Hvert barn har sine egne tider, så der er ikke et fast tidspunkt dagplejen lukker på.
Nyeste kommentarer
26.02 | 20:42
Lyder fantastisk! --------------------------------- http://www.kviklantop.com/
12.01 | 17:51
Hej Gitte :) Er der mulighed for at komme og besøge dig og dit "tilbud", o...
21.06 | 11:28
Dejlige bevægende ord man kan forstå.
24.10 | 22:36
Hej Marlene. Jeg har lært om de tre læringsrum på et 14 dags kursus, hvor...